פרזול למטבח

איזה סוג פרזול למטבח ורהיטים לבית כדאי לבחור ?



פרזול למטבח, בעבר ידענו כי כל רהיט בעל יכולת אחסון מגיע לרוב עם דלת, שני צירים וכמובן ידית או לחילופין מגירה שנוסעת על מסילת עץ.

עם השנים שוק הפרזול השתכלל וניתן לראות מסילות מתכת עם גלגלים, צירים המיועדים לארונות וצירים פנימיים שאינם פוגמים בעיצוב של הרהיט או עיצוב המטבח.

פרזול למטבח איכותי

כיום חברות הפרזול העולמיות משכללות ללא הרף את מוצרי הפרזול.

פרזול למטבח כיום, המגירות של היום, במיוחד אלה שבשימוש גבוה, מגיעות עם דפנות מתכת ומסילות חזקות במיוחד המותאמות למשקלים שונים ומיועדות לשליפה מלאה מהארון החוצה כך שגב המגירה מגיע עד קנט הארון ואנו רואים ויכולים לגעת בכל שטח המגירה ללא צורך לשלוח יד אל תוך חלל הארון.

דבר נוסף המאפיין היום את רוב המסילות הוא סגירה שקטה של המגירה – מעין בלם הנמצא על המסילה ומונע את רעש הטריקה ותזוזה של תכולת המגירה.

כיום קיימות גם מגירות הנפתחות בלחיצה קלה בעזרת מנגנונים חשמליים.

גם בצירים חל שיפור ניכר וגם הם מגיעים היום בשלל אפשריות וזוויות וכמובן שגם הם מגיעים עם סגירה שקטה בהזמנה כמובן.

פרזול איכותי למטבח בימינו הוא משוכלל ומגוון מאוד: החל מידיות וברגים וכלה בתאורה לרהיטים, מסילות הזזה משוכללות ואיבזורי פנים לארונות מטבח או ארונות רגילים שתורמים לסדר והארגון בתוכם.

אז כדי לאבזר את המטבח, הארון או כל רהיט אחר בביתנו בפרזול איכותי ונכון, כדאי להכיר תחילה את עולם הפרזול למטבח וריהוט וכמה מן המוצרים הנפוצים בו:

פרזול למטבח – צירים


בנושא זה החידושים לאורך השנים היו מינוריים, אך עם זאת הייתה התפתחות של כמות הפתרונות שנותנים הצירים.

לדוגמא צירי קרוסלה המאפשרים פתיחה של שתי דלתות הנמצאות בזוית של 90 מעלות אחת מהשנייה האחת עם השנייה לצד מסוים, צירים בעלי מפתח של 170 מעלות, צירים המיועדים לדלתות עבות וכבדות במיוחד, צירים למצב בו יש מגירות פנימיות ועוד.

כמו כן קיימים היום צירים שפירוקם עם הדלת מן הארון נעשה בקלות רבה וללא מכשירים, דבר המאפשר ניקוי קל של הארון, העברת רהיט ללא הדלתות והחזרתן ללא צורך בכיוון מחדש של גובה ומיקום הדלתות בארון.

דבר נוסף הוא הבלימה השקטה הקיימת היום כחלק אינטגראלי מהצירים האיכותיים.

מגירות


פירזול באופן כללי במטבח מומלץ להתקין מגירות היכן שניתן, כלומר עד גובה העיניים ובלבד שיהיה לנו מקום לפותחן ולעמוד לצידן או מולן כך שנוכל להגיע לכל שטח המגירה. הסיבה הפשוטה היא שכל תכולת הארון יוצאת ממנו החוצה אלינו מבלי שנצטרך לחפש בתוכו.

דבר נוסף ולא פחות חשוב הוא שטח אחסון רב יותר מפני שהגובה בין מגירה למגירה הוא בדיוק גובה המוצרים שאנו מניחים בתוכה בעוד שבמדף קבוע אנו צריכים לשמור על גובה כמעט כפול בכדי שנוכל להכניס ולהוציא את המוצרים מעל מוצרים אחרים באותו מדף.

חיסרון נוסף של מדף הוא שאין אפשרות לראות את תכולתו מלבד שורת המוצרים הראשונה שמסתירה את היתר.

לאוהבי העיצוב בגרסת הארונות הנפתחים במטבח, אין מן הנמנע להתקין מגירות פנימיות שיפתחו לאחר פתיחת הדלת.

במקרים אלו יש לבקש ממבצע העבודה להתקין צירים המיועדים לנשלפים פנימיים, צירים אשר מרחיקים את הדלת מקנט הארון כך שהמגירה הפנימית לא תפגע בדלת.

המגירות מגיעות למשקלים שונים לרוב: 30 ק"ג, 50 ק"ג או 80 ק"ג. במשקלים גדולים יותר יש לדרוש מבעל המקצוע להתקין מסילות למשקל כבד.

בחללים לחים דוגמת אמבטיות, שירותים ומטבחים, נעדיף לשים מגירות עם דפנות מתכת השומרות על חיי המגירה, צורתה ואופן נסיעתה.

דבר נוסף שמקנות לנו דפנות המתכת הוא התקנת אבזור פנימי בתוך המגירה דבר אשר עוזר מאד לשמור על סדר וארגון ובכך חוסך מקום רב.

כמו כן, למרות שכיום מותקנים כמעט באופן אוטומטי הבלמים לסגירה שקטה של המגירה, מומלץ לדרוש זאת מהנגר.

פרזול למטבח – מסילות


בעולם הפרזול של היום, מסילה היא שני מובילים שעליהם מותקנות דפנות מתכת וכל שנותר לנגר הוא להתקין גב, חזית ותחתית.

מתי בכל זאת נשתמש במגירה רגילה שהנגר יבנה בשלמותה? כשנרצה לשמור על עיצוב מסוים ולא להשתמש מגירות מתכת כמו למשל בחדרי שינה בהם אנשים רבים מעדיפים את המראה והתחושה של מגירת העץ.

כיום קיימים בשוק 2 סוגי מסילות עיקריים:

מסילות הסטנדרט

(נפוצות יותר מן האחרות): מדובר על מסילות הנתפסות בצידי המגירה וכוללות לרוב שני גלגלים מקדימה עליהם נוסעת המסילה. מגיעות לרוב למשקל של 30 ק"ג בלבד.

המסילה הטלסקופית

המותקנת מתחת לתחתית המגירה ויתרונותיה הם:

יציבות וחוזק
עמידה במשקלים גדולים
אפשרות לשליפה מלאה או לשליפה חלקית
אינה נראית לעין (גם עם פתיחת המגירה) מאחר ורואים רק את דפנות העץ של המגירה.
יש אפשרות להתקין בלם לסגירה שקטה בדיוק כמו במגירות המתכת.


פתרונות פינה


קיימים שלושה סוגים עיקרים של פתרונות לפינות במטבחים:

קרוסלה למטבח

בין אם לפינה קטומה ובין אם לפינה של 90 מעלות, קרוסלה היא פתרון של חיסכון במקום.

במרבית המקרים משקל הנשיאה המקסימלי של הקרוסלה הוא נמוך יחסית והיא בעלת שתי קומות בלבד.

מבחינת הנדסת אנוש היא אינה נוחה לשימוש כמו מגירה גדולה שנפתחת ויש לנו גישה לכל תכולתה, כמו כן, קשה מאוד להגיע למוצר שנפל מהקרוסלה בחלקו האחורי של הארון.


נשלף פינתי (מג'יק קורנר) –

מתקן ניקל הנשלף מן הפינה אל המשתמש. לפתרון זה כושר נשיאה של משקלים נמוכים יחסית, שטח אחסון בינוני ומבחינת הנדסת אנוש הוא נוח יותר לשימוש מאחר והוא יוצא ונשלף כמו מגירה.

מגירת הפינה

פתרון שלישי שיצא לשוק בשנים האחרונות הוא מגירת הפינה המאפשרת נגישות נוחה לכל חלל האחסון, היא עמידה בעומסים גבוהים, מנצלת היטב את הפינה ונוחה מאוד למשתמש.

מגירת הפינה נחשבת לפתרון הפינה היעיל ביותר כיום.


קלפות


קלפה הינה מנגנון בוכנתי או קפיצי המאפשר לדלת להיפתח כלפי מעלה ולא לצדדים – פתרון נוח לארונות עליונים במטבח לאחסון של כוסות, צלחות, תבלינים וכו'.

כיום קיימים בשוק מספר סוגים של קלפות לשימושים שונים כגון: "קלפה מצחיה" הנפתחת כלפי מעלה עד לזווית של כ-90 מעלות, קלפה כפולה הנפתחת כמו הרמוניקה כלפי מעלה, קלפה מיקרו עם דלת אחת הנפתחת במקביל לארון כלפי מעלה וקלפה Up and over המאפשרת לכל דלת הארון להתרומם אל מעל הארון.

כפי שנאמר, פתרון הקלפה מיושם בעיקר בארונות עליונים והוא מאפשר גישה נוחה לכל חלל ארון ללא חשש לקבל מכה בראש מדלתות פתוחות.

כמו כן, מאחר והדלתות עולות כלפי מעלה, ישנה אפשרות להוריד את גובה הארון לכ-50 ס"מ מעל השיש (כ-140 ס"מ מהרצפה).

תריסים / תריסי אלומיניום


מקום אחסון הממוקם בד"כ על שיש המטבח ונסגר באמצעות תריס. פתרון זה משמש בעיקר בחללי שירות כגון: מטבחים, מרפסות שירות וחדרי כביסה.

התריס אינו תופס מקום בפתיחה ומאפשר למקמו על כל משטח עבודה בלא שיפריע בפתיחתו לעבודה השוטפת על משטח העבודה, או בחללים קטנים בהם אין מספיק מקום לפתיחת דלת.

ניתן להשיג בגדלים שונים.

מסילות הזזה


במשך שנים היו מסילות ההזזה פתרון מוגבל ובעייתי. בשנים האחרונות, עם התפתחות עולם הפרזול וכניסה של מוצרי פרזול איכותיים לשוק, חזרו דלתות ההזזה לאופנה כפתרון נכון לחללים קטנים בהם אין מקום לפתיחת דלתות וכפתרון לצורך במפתחים גדולים של ארונות ללא חלוקת דלתות.

לדוגמא, כאשר יש ארון קיר שרוחבו 2.5 מטר ואנו רוצים מיפתח של 1,70 מ' בכל צד, במקרה כזה אין באפשרותנו לעשות דלתות כנף שכן דלת כנף עם צירי הארון יכולה להגיע למקסימום 60 ס"מ.

בשנים האחרונות העלו את רמתן של מסילות ההזזה וישנם כיום פתרונות עיצוביים וטכניים כמעט לכל סוג ומשקל של דלת הזזה. חשוב להדגיש: קיימים בשוק סוגים רבים של מסילות הזזה שאיכותן ירודה וחשוב דווקא בנושא זה שמסילות ההזזה תהיינה איכותיות אחרת השימוש ברהיט יכול להיפגם מיום התקנתו.

תאורה לרהיטים


תאורה, בשנים האחרונות התפתחה מאד המודעות לצורך בתאורה כחלק בלתי נפרד מהרהיט. לדוגמא ויטרינה עם ספוטים בפנים.

הסיבות לכך הן בעיקר עיצוביות אך גם פרקטיות: כאשר אנו עומדים מול משטח עבודה (בעיקר במטבח) אנו מסתירים את האור הנמצא מאחורינו או מעלינו בעוד שאם נתקין גופי תאורה מתחת לשורת הארונות העליונים נקבל אור אפקטיבי על משטח העבודה.

כמו כן, כאשר אנו מחפשים מוצרים בתוך ארון קל יותר למוצאם עם תאורה פנימית בתוך הארון.

התאורה לרהיטים נחלקת כיום לארבעה סוגים עיקריים: האחת הלוגנית הנחשבת תאורת אווירה ומשרה מראה חמים ונינוח.

עם זאת, התאורה אינה מתחברת ישירות למתח החשמל הביתי ומצריכה שנאי זרם אותו יש להסתיר במקום שאינו נראה לעין. בנוסף תאורה זו פולטת חום רב ומהווה בעיה בהתחשב באקלים הישראלי.

תאורה נוספת היא התאורה הפלוריסנטית המתחברת ברוב המקרים ישירות למתח הביתי ואינה צורכת הרבה חשמל. גופי תאורה אלה מגיעים בגדלים שונים ואינה פולטת חום. לרוב קיימת כאור קר (לבן) וכאור חם (צהבהב).

תאורה זו נחשבת לעכשווית מאד ומשתלבת עם עיצוב הרהיטים המעודכן.

שני סוגי תאורה הנוספים שנכנסו לשוק בשנים האחרונות בצורת ספוטים הם: תאורת PL שבתכונותיה דומה לתאורה הפלוריסנטית והנאונית, והשנייה היא תאורת ה-LED המאפשרת את הקטנת גופי התאורה למינימום אך אורה מסנוור מעט.

מגיעה בשלל צבעים.

סיכום נושא פרזול למטבח וריהוט

לאחר שבחנו את צרכנו ותכננו את הרהיט או המטבח, (ראו המדריך לתכנון וביצוע המטבח) והכרנו את מוצרי הפרזול ואת החברות העומדות מאחוריהם, יש לגשת לתכניות של הרהיט או המטבח ולצרף רשימה של כל מוצרי הפרזול שיכללו בתוכו.

כדי להחליט על רשימה כזו עלינו לדעת מהם צרכינו.

למשל: מגירה רחבה המיועדת לסירים או לצלחות תתורגם לרשימת הפרזול כמגירה רחבה לאחסון משקלים גבוהים.

איש המקצוע יתרגם רשימה זו למוצרים הקיימים בשוק כמובן לפי חברת הפרזול אתה נבחר לעבוד. לאחר השלמת הרשימה יש לוודא כי כל המוצרים שרצינו נכנסו לחוזה ביצוע המטבח/הרהיט.

חשוב: יש מספר מצומצם של חברות המייבאות לארץ פרזול איכותי.

ברוב החברות האלה קיימים אולמות תצוגה בהם אפשר לבקר ולקבל יעוץ לגבי הפרזול.

חשוב לציין שאיכות טובה של פרזול תאריך את חיי הרהיט באופן משמעותי ותקל על השימוש בו.

כאשר אנו קונים פרזול יש לוודא באילו תקנים עומד הפרזול ובכמה פתיחות וסגירות הוא עומד (למשל ציר העומד בתקן של 200,000 סגירות ופתיחות).

מטבחים
סוגי עץ
פרזול
ריהוט פנים
ריהוט גן

Related Blogs

שלחו לנו וואטסאפ
דילוג לתוכן